• Andreea Chelariu

Despre marca privata, cu dragoste

Updated: Jul 15, 2018





Fiecare retailer se diferentiaza de competitori prin anumite elemente specifice lui. In functie de strategia urmarita si de efortul depus in conturarea acesteia, diferentierea poate fi de bun augur sau dimpotriva, ii poate aduce retailerului un deserviciu.


Un diferentiator puternic este own brand-ul.


Conform unui studiu Nielsen prezentat in cadrul conferintei de Private Label, organizata de publicatia Modern Buyer in septembrie 2017, piata marcilor private in Romania se afla la mare distanta de alte piete europene. Astfel, cota marcilor private in Romania este de 12,5%, in timp ce in Europa de Vest procentul este de 30%. Chiar si media Europei de Est este la 17%.


La o simpla comparatie matematica rezulta ca marcile private in Romania isi pot dubla volumul de vanzare, si tot nu vor ajuge la nivelul Europei de Vest.

Exista anumite motive evidente pentru care share-ul marcilor private este mult mai ridicat in Europa de Vest, ca de exemplu raspandirea mult mai larga a discounterilor in cadrul carora share-ul marcilor private este coplesitor. De asemenea listarea marcilor private in Vest se face pe mai multe layere de calitate, in timp ce in Romania majoritatea retailerilor folosesc inca un singur astfel de layer.


Pe parte de non-food penetrarea brandurilor proprii este diferita de cea din food.


Avand in vedere rotatia mult mai lenta a produselor non-food in comparatie cu cele alimentare, MOQ-ul ridicat stabilit de producatori, ritmul rapid al uzurii morale, viteza cu care produsele se demodeaza au determinat retailerii sa se gandeasca de doua ori inainte de a decide dezvoltarea unui brand privat pe parte de non-food.

Curajosii au avut insa de castigat, printr-o oferta diferentiata de a restului pietei, clientii intorcandu-se in magazinele lor chiar pentru marcile lor private.


In unele categorii de produse non-food, in care ritmul de innoire al produselor nu este foarte rapid, optiunea de a crea brand propriu este salutara, asigurand retailerului vanzare constanta, diferentiere in piata, precum si crearea unui brand awareness ascendent.


Produsele pentru care se ia decizia sa fie dezvoltate pe brand propriu trebuie selectate cu atentie, urmarind piata specifica a produsului, dinamica vanzarilor, competitia in cadrul categoriei respective de produse si nu in ultimul rand timpul in care stocul generat de MOQ va fi vandut.


Iulie 2018, Bucuresti

office@360retail.ro

www.360retail.ro

© 2018 by 360 RETAIL CONSULTING