• Andreea Chelariu

Resursa umana, factor cheie

Printre primele lucruri pe care le inveti cand incepi sa lucrezi in retail este conceptul de 4P – produs, pret, plasare, promovare. Evident, cei 4P sunt foarte importanti in comert. Dar mai important decat toate cele 4 elemente este Personalul.


Rotatia de personal a fost mereu mai ridicata in retail decat in alte sectoare de activitate. Numeroasele studii pe tema ‘fenomentul ghostingului’ nu fac decat sa confirme o stare de fapt.


Generatia tanara nu este dispusa sa astepte cativa ani pentru a-i fi confirmate valorile. Isi schimba job-ul des, pana gaseste un loc unde se simte valorizata.


Si prin valorizare nu se intelege neaparat un salariu mai mare - in mod paradoxal pentru multi factori de decizie, desi au agreat cu angajatii un salariu mai mare decat erau initial dispusi sa ofere, acestia nu se prezinta la job. Sau pleaca, acceptand uneori un pachet salarial mai putin motivant, dar care aduce alte tipuri de beneficii. Poate fi vorba de apropierea de casa, de un program de lucru flexibil, de un mediu de lucru mai prietenos, de posibilitatea de a invata si de a creste, de sansa unei cariere internationale. Sau pur si simplu de faptul ca le sunt ascultate parerile, sunt motivati sa gandeasca, sa.. se simta utili. Si unici.


In decizia initiala de a accepta un job un factor cheie este brandul de angajator. A fost o perioada lunga in care multi angajatori nu s-au ingrijit de acest aspect, bazandu-se ca vor exista mereu doritori care sa ia locul celor care pleaca.


Brandul de angajator nu tine de promovare. Da, il poti promova. Dar in final important este ‘produsul achizitionat’. Daca produsul este slab, degeaba faci brief-ul foarte bine si ajungi cu mesajul la publicul tau tinta, comunicandu-l prin intermediul celor mai potrivite canalele.


Cea mai simpla modalitate de a te promova este ‘word-to-mouth’. Ai grija de angajatii tai, motiveaza-i si ei te vor recomanda la randul lor.


Richard Branson a pus foarte frumos aceasta idee in cuvinte – ‘Nu clientii sunt cei mai importanti. Ci angajatii. Daca ai grija de angajati, ei vor avea grija de clienti’.


Conform unui studiu Manpower, exista un deficit de oameni pregatiti pe piata muncii. Iar Romania se afla printre tarile cu cel mai ridicat grad de dificultate in recrutarea lor.


O analiza ampla a fenomenului ghostingului in Romania ne propune Business Magazin.


Ambele documente merita citite si analizate.


Iulie 2018, Bucuresti

office@360retail.ro

www.360retail.ro

86 views

© 2018 by 360 RETAIL CONSULTING